SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

FEDAİLU’S-SAHABE BAHSİ

<< 2505 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

171 - (2505) حدثنا إسحاق بن إبراهيم الحنظلي وأحمد بن عبدة (واللفظ لإسحاق). قالا: أخبرنا سفيان عن عمرو، عن جابر بن عبدالله. قال:

 فينا نزلت: {إذ همت طائفتان منكم أن تفشلا والله وليهما} [3 /آل عمران/122] بنو سلمة وبنو حارثة. وما نحب أنها لم تنزل. لقول الله عز وجل: والله وليهما.

 

{171}

Bize İshâk b. İbrahim El-Hanzali ile Ahmed b. Abde rivayet ettiler. —Lafız İshâk'ındir.— (Dedilerki): Bize Süfyân, Amr'dan o da Câbir b. Abdillah'dan naklen haber verdi. Câbir şöyle demiş :

 

«Hani Allah yardımcıları olduğu halde sizden iki taife bozulmayı gönülden geçirmişlerdi.» [Al-i İmran 122] Ayet-ı kerimesi biz Beni Seleme ile Beni Harise hakkında nazil olmuştur. Onun inmemiş olmasını dilemeyiz, çünkü Allah (Azze ve Cette):

 

«Allah onların yardımcıları!..» buyuruyor.

 

 

İzah:

Bu hadisi Buhâri «Meğâzi» ve «Tefsir» bahislerinde tahric etmiştir.

 

Beni Seleme ve Beni Harise ensârdandırlar. Müslim şarihlerinden Übbi diyorki: «Allah Teâlâ her mü'minin yardımcısı olduğu halde bu âyette neden bu zevat tahsis buyurulmuş, denilirse cevâbı şudur: Bir hükmün nâsla bir kimseye sabit olması umumi fertler meyanında ona şâmil olmasından daha sağlamdır; çünkü, umumi fertlerden birinin Allah benim yardımcımdır, diye iddiada bulunması sadece mü'inin olması itibariyledir, Böyle bir kimsenin son nefesde ne hal alacağını Allah bilir.»

 

Hz. Câbir şunu demek istemiştir: Allah Teâlâ bizim kabilelerimiz için :

 

«Ben onların velisiyimL» buyururken, bu âyetin bizim hakkımızda inmemiş olması istenir mi? Bu bizim için büyük bir müjde ve şerefdir. Çünkü Cenâb-ı Hak velimiz olduğunu nassân bildirmiştir.